تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
فرجام عدل هاشمی پور

مجلس دهم_ تحلیلی بر پایش چشم انداز و عملکرد نماینده کهگیلویه

  • کد خبر : 676
  • 30 اردیبهشت 1399 - 0:19
مجلس دهم_ تحلیلی بر پایش چشم انداز و عملکرد نماینده کهگیلویه
بزرگترین ضعف هاشمی پور رابطه دوسویه ایشان و رسانه بود. عدم باور یا نگاه به رسانه و تیم رسانه ای ضعیف و غیر حرفه ای مزید بر علت بود تا آنچه که باید و شاید به چشم و گوش مردم نرسد و در مقابل تیم رسانه ای با نقش مخرب از پروژه ها تصویری ناکارآمد، ناقص و ناکافی از توجه و بودجه به عامه مردم و رسانه تزریق و عاملی شد که فریادها و عملکرد هاشمی هیچ گاه به چشم و در نتیجه باور مردم نرسید‌.

بشار نیوزدوره چهارساله مجلس شورای اسلامی دهم نیز با تمام حواشی و فراز و فرودها و با حاکمیت اعتدال و اصلاح طلبان در قالب فراکسیون امید در حالی که دولت را نیز به اختیار و همراهی خود داشته، با موجی از امید در خرداد ۹۴ کلید و با ناامیدی و موجی از انتقادات پس از چهارسال مطابق تمام مجلسین سرانجام خاتمه پیدا کرد. به همین مناسبت سایت بشار نیور در کمال بیطرفی در صدد به تصویر کشیدن عملکرد نمایندگان استان در این دوره و بیان انتظارات و مطالبات مردم از نمایندگان استان در دوره یازدهم میباشد،مطالب منتشره دیدگاه نویسنده بدون دخل و تصرف میباشد، با این حال و شرایط تحمیلی و تحریمی حاکم بر ملت و سه قوا، کدام یک عملکرد امیدوار کننده ای داشتند جای و حدیث دیگری می طلبد اما در این میان همواره دیوار مجلس از مابقی قوا کوتاه تر بود.

در این سلسله مقال نه بر عملکرد مجلس بلکه به چشم انداز عملکرد نماینده چهارشهرستان کهگیلویه بزرگ می پردازیم تا سهم هر نماینده را سوا از مجلس دهم و با توجه به دلایل موفقیت و عدم موفقیت عدل هاشمی پور به روی کاغذ تاریخ و سپهر سیاسی یکی دیگر از نمایندگان شهرستان های چهارگانه تحلیل و قلم بزنیم.
عدل هاشمی پور، مهندس مکانیک و پاسدار انقلاب اسلامی با تجربه و دانش فنی و مهندسی در زمینه امور عمرانی با مناصب مختلف کشوری، مراتب اثرگذاری اش را این بار در مجلس شورای اسلامی به رخ می کشید.
با این توضیح که عموما و اصولا برچسب و جایگاه نمایندگی مجلس در شهرهای کوچک و قبیله ای می تواند هر چهره ای را با تمام پتانسیل و قابلیت، توسط جامعه کوچک یا بزرگ مقابل و مخالف فرد در محوریت گرفته اعم از جناح سیاسی، قبیله و جغرافیا گرفته تا اتاق های فکر چند نفری مخدوش، عملکرد نماینده را نازل و گاها شان و شخصیت فرد یا افراد را نیز نشانه می روند؛ به همان اندازه و در مقابل به فرد می توانند تن پوش قدیسه اعطا و صاحب عناوین مختلفه سوار کنند.
با این حال و اوصاف و فارغ از هر مسئله ای اولین مشکل بزرگ هاشمی پور در این نقش و وادی، نه گستردگی کهگیلویه با طرح های ناتمام و تنوع طایفه ای، ایلی و جغرافیایی، نه حتی عدم همراهی اکثریت مجلس و دولت بلکه مانع اصلی عوامل انسانی بازنده در انتخابات گذشته به شمار می رفتند که جای پایشان در ناامیدی هر چه بیشتر مردم از عملکرد هاشمی پور گویای راه دشواری بود که پنجمین نماینده کهگیلویه انتخاب کرده بود.
فضای انتخاباتی چهار سال پیش ناتمام باقی ماند و هر روز همچون وزیری در قلب مجلس، نماینده کهگیلویه که باید با عوامل مختلفی در جهت توسعه نایافتگی کهگیلویه مبارزه و مقابله می کرد، توسط نمایندگان اتاق های فکر جغرافیای وسیع چهارشهرستان با هر عملکرد و کارنامه ای و فارغ از موفقیت و عدم موفقیت استیضاح می شد؛

رویه هاشمی تمرکز بر تغییر و آمد و شد مدیران چپ و راستی هم نبود؛ بالعکس تنور تغییر در جریانات متداول گرم و همیشه به راه بود. جای پای ضعف یا عدم نگاه سیاسی کاری به میان بود یا خیر، تمرکز هاشمی پور بر روند توسعه منابعی بود که تاکنون مورد غفلت و غضب نمایندگان اسبق قرار گرفته بود.
راه دهدشتپاتاوه، لیککجایزان، تشان_لنده، پتروشیمی، گاز دیشموک، برق لیکک، آبرسانی سد کوثر به چهار شهرستان، واریز حق آلایندگی چاه های نفت، واریانت آب حیات، فسفات چرام، سیکل پادوک، اجتماع و بکارگیری بیکاران، همه و همه وقت و وقعی برای جمع کردن رای در انتخابات و فعالیت های سیاسی و عزل و نصب مدیران باقی نمی گذاشت.

با توجه به رزومه و حضور در مجلس غیر همراه، بهترین جایگاهی که می توانست نه تنها به هاشمی بلکه به حوزه کوچک و بدون درآمد کهگیلویه شخصیت و جانی تازه بدهد، نائب رئیس مهم ترین کمیسیون مجلس ایران، نفت و انرژی بود.

سایه سنگین بیکاری بر فارغ التحصیلان کهگیلویه و عدم تخصیص بودجه به طرح های ناتمام، واپس ماندگی کهگیلویه و دوری از بودجه هایی که در حوزه نفت جابجا می شد؛ با نزدیکی به وزیر، مجموعه نفت و کمیسیون انرژی برخی گره ها را باز می کرد؛
با ذکر این اوصاف یک چیز سر جایش نبود؛ رکود و تورم ناشی از تحریم ها، ورشکستگی برخی بانک ها و موسسات، جنگ های نیابتی دولت را ضعیف و متعاقب مجلس نیز در حال ضعیف شدن است. با این حال کهگیلویه جزیره ای عمرانی اما پرحاشیه از درون است که با ورود وزرای مختلف نفت، نیرو، رئیس برنامه و بودجه در حال تمام پروژه های تاکنون ناتمام آب، برق، بهداشت، راه، سد، گاز، صنعت، پتروشیمی و در عین حال کم شدن از حجم و سیل عظیم بیکاران در پروژه های مختلف است.

بزرگترین ضعف هاشمی پور رابطه دوسویه ایشان و رسانه بود. عدم باور یا نگاه به رسانه و تیم رسانه ای ضعیف و غیر حرفه ای مزید بر علت بود تا آنچه که باید و شاید به چشم و گوش مردم نرسد و در مقابل تیم رسانه ای با نقش مخرب از پروژه ها تصویری ناکارآمد، ناقص و ناکافی از توجه و بودجه به عامه مردم و رسانه تزریق و عاملی شد که فریادها و عملکرد هاشمی هیچ گاه به چشم و در نتیجه باور مردم نرسید‌.

برای پروژه های عمرانی بزرگ در وضعیت های تحمیلی ملی اینچنین، شاید چهارسال و یک دوره نمایندگی در مجلس زمانی اندک بشمار آید و در عین حال زمان به سرعت در حال گذر بود تا هاشمی پور نبوغ و استعداد خود را در امر خطیر نمایندگی مجلس به ورطه آزمایش و قطار پیر و افسرده کهگیلویه را بر روال و ریل سوار تا شاید آیندگان با امید و سرعت در مسیر پیشرفت و آبادانی چهار شهرستان قدم بردارند.

لینک کوتاه : http://besharnews.ir/?p=676

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.