کد مطلب: 27754       
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸ شنبه ۲۵ خرداد ساعت 6:38
نسخه چاپی

نقدی بر کارکردهای رسانه در کهگیلویه و بویراحمد

بشارنیوز، پدرام ئیلانی// پیدایش دهکده جهانی و هم آمیختگی نیازهای بشرسبب شد تبادلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و انتشار اخبار آنها از اهمیت ویژه ای در جهان برخوردار گردد. نقش رسانه های جمعی در این میان بسیار مهم و کلیدی بوده و همواره رسانه های دیداری و شنیداری، روزنامه ها، خبرگزاری ها و سایت های تحلیلی خبری، کانون توجه افراد جامعه بوده اند و شکل دهی اذهان عمومی به دست آنها سپرده شده است.

رسانه های جمعی با توجه به استعدادها و توانمندی هایی که دارند، یکی از مهمترین تحول دهندگان به معیارها و ارزشهای یک جامعه محسوب می شوند. رسانه ها  از چنان قدرتی برخوردارند که با برنامه ریزی های دقیق و کنترل شده، توانایی سوق دادن اذهان عمومی به سمت و سوی دلخواه را دارا می باشند.

رسانه از کارکردهای بسیاری برخوردارند که از مهمترین آنها می توان به کارکرد های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اشاره کرد. رسانه ها نقشی بسیار کلیدی در توسعه و یا عدم توسعه در مناطق مختلف را عهده دار هستند و بی شک می توان اظهار کرد که هیچ اتفاقی بدون در نظر گرفتن نقش رسانه ها در هیچ جایی از دنیا، نخواهد افتاد. حال آنکه نقش جنجال آفرینی رسانه باشد و خواه سکوت رسانه ای!

استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از برخوردار ترین مناطق سرزمین ایران به لحاظ ذخایر طبیعی و معدنی و زیرزمینی، یکی از مستعد ترین مناطق ایران در حوزه گردشگری و یکی از استان های پرجمعیت کشور به لحاظ نیروی انسانی تحصیل کرده  و جویای کار می باشد. کهگیلویه و بویراحمد همچنین از تعداد کثیری رسانه برخوردار است و به جرات می توان گفت که نمی توان آمار دقیقی از اصحاب رسانه فعال در این استان  به دست آورد.

تا این جا مقدمه ای بود از نقش رسانه و همچنین اشاره ای کوچک به تعدادی از پتانسیل های استان کهگیلویه و بویراحمد.

اما سوال از اینجا آغاز می شود! رسانه های استان کهگیلویه و بویراحمد، چه نقشی در توسعه و یا عدم توسعه زیرساختی این استان داشته اند؟ رسانه های این استان، چه نقشی در اعتلای فرهنگی و اجتماعی این منطقه ایفا کرده اند؟ رسانه ها چه نقشی در جذب و یا فراری دادن سرمایه گذاران از استان کهگیلویه و بویراحمد، داشته اند؟ رسانه ها چه نقشی در حوزه امنیت روانی و عدم امنیت روانی جامعه ایفا کرده اند؟  اصحاب رسانه کدام کارکردهای رسانه را بیشتر و کدام کارکردهای رسانه را کمتر مورد توجه قرار داده اند؟

متاسفانه از اسفندماه سال نود و چهار تاکنون، برخی رسانه ها، همچنان فضای رسانه ای استان را انتخاباتی نگاه داشته اند و درون آتش تنورهای انتخاباتی دمیده اند و یقینا زین پس هم شعله های این آتش برافروخته تر خواهد شد. روزانه شاهد آن هستیم که اخبار حوادث و تصادفات منتشر می شود و به بهانه این حوادث به نمایندگان و مسئولان استان حمله می شود، بی آنکه کسی بگوید: نقص فنی خودروها را جدی بگیرید و یا اصلا ممکن است رانندگان نیز مقصر باشند! شکی در عدم کیفیت زیرساخت های جاده ای نیست، اما نقش نقص فنی و شیوه رانندگی نامناسب چرا بازگو نمی شود؟ چرا تمام خبرهای پوششی استان کهگیویه و بویراحمد به نوعی باید به سیاست و عزل و نصب ها ارتباط پیدا کند؟ این روزها حاشیه پردازی بدل به مهمترین کارکردهای رسانه در استان شده است.

آیا مشکلات این استان تنها آمدن و رفتن فلان استاندار، مدیرکل و ... است که اکثر رسانه ها متن را به امان خدا رها کرده و تنها به حاشیه ها چسبیده اند؟ رئیس جمهور یک مملکت در خوشبینانه ترین حالت و اگر مجددا منتخب مردم باشد، هشت سال بر کرسی ریاست جمهوری تکیه می دهد! رفتن و نرفتن یک استاندار و آمدن جایگزین وی، چرا باید بدل به تنها اخبار تحت پوشش فراگیر رسانه های یک استان شود و مابقی اخبار به امان خدا رها شوند؟ پرداختن بیش از حد به اخبار اتصاب ها و انفصال ها جز برهم ریختن امنیت روانی جامعه، چه دستاوردی داشته است؟ پرداختن به مباحث سردسیری و گرمسیری جز آنکه وحدت استانی را زیر سوال برده است، چه دست آوردی برای استان داشته است؟

تولید محتوا، باید مهمترین هدف و رکن اساسی کار خبرنگاران باشد. چرا اخبار منشر شده از سوی رسانه های استان کهگیلویه و بویراحمد از سوی روابط عمومی سازمان ها تهیه و تولید می شود و اصحاب رسانه تنها به انتشار اخبار از قبل تنظیم شده می پردازند؟  چرا رسانه ها در بهترین حالت، اقدام به بازنشر پوشش خبری جلسات استانی و شهرستانی که از سوی تعداد محدودی از خبرنگاران برخی خبرگزاری ها تهیه و تنظیم می شود، می کنند؟ نقش رسانه ها در تولید محتوا و اخبار تولیدی چیست؟ اگر قرار است تمام اخبار خود را از منابع دیگر تهیه کنند، چرا مخاطبان به خبرگزاری ها و سایت های مرجع رجوع نکنند؟!

عدم بررسی و دقت در مخابره اخبار، باعث شده است که امروز خبری یا تیتری در صفحه اول سایت های استانی خودنمایی کند و فردا حذف و یا در بهترین حالت اصلاح شود. دقت و صحت اخبار نباید قربانی انتشار سریع اخبار گردد، ولی متاسفانه هر روز شاهد این بی دقتی ها و انتشار اخبار عجولانه هستیم که گاها با تکذیبیه ها نیز همراه هستند.

ماحصل کلام آنکه رسانه ها باید کارکردگرا باشند و با تولید محتوای مطلوب و انتقادی، سبب توسعه و رونق اقتصادی استان گردنند. رسانه ها باید تمام تلاش خویش را بکار بندند تا با رفع نواقص ساختاری و ایجاد شرایط مطلوب، اقدام به جذب سرمایه گذاران در حوزه های مختلف نمایند نه آنکه با پرداختن به حاشیه ها و بزرگ کردن کوچکترین مسائل کم اهمیت، کهگیلویه و بویراحمد هراسی به راه اندازند و باعث عقبگرد و محرومیت بیش از پیش این استان گردند. رسانه ها که اغلب کارکرد فرهنگی و اجتماعی خویش را از یاد برده اند، باید بیش از پرداختن به زردنگاری و پرداختن به مسائل قومیتی و ایجاد نفاق آن هم تنها به منظور جذب مخاطب، رسالت اصلی خویش را به یاد آورده و کمی هم کارکردهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و آگاهی بخشی به عموم جامعه را مورد توجه قرار دهند. در راستای محرومیت زدایی، اقدام به پوشش خبری خدمات بیمار نهادها و سازمان های مختلف نمایند تا گره از دردهای جامعه بگشایند. رسانه باید حامل پیغام توسعه باشد، نه حامل پیغام نفاق و حاشیه نگاری های بزرگ از مسائل کم اهمیت! رسانه ها باید درکنار اخباری که به نقل از روابط عمومی ها و یا کپی برداری از خبرگزاری ها و سایت های خبری مرجع انتشار می دهند، تولید محتوای اکتشافی و انتقادی را سرلوحه کار قرار دهند و مهمترین مسائلی که تا کنون به آنها توجه نشده است را مورد توجه عموم جامعه قرار دهند.

 



تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است

نام:

نظر شما: