کد مطلب: 31879       
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸ شنبه ۲۱ دي ساعت 7:55
نسخه چاپی

کنترل کم کاری تیروئید با رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی مناسب، راهی برای کنترل کم کاری تیروئید است.

کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: غده تیروئید هورمون‌هایی ترشح می‌کند که برای تمامی ارگان ها، بافت‌ها و سلول‌های بدن مورد نیاز بوده و نقش موثری در سلامت ایفا می‌کند.
مهدیه فرید افزود: این غده، هورمون‌های تیروئیدی متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین، تنظیم دمای بدن و ضربان قلب بدن را تنظیم می‌کند.
وی با بیان اینکه در کم کاری تیروئید، سطح ترشح هورمون‌های تنظیم کننده سوخت و ساز بدن و یا به عبارت دیگر میزان مصرف چربی ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها کاهش می‌یابد ادامه داد: شایعترین این علائم عبارتند از کاهش ضربان قلب، خستگی، خواب آلودگی مُفرط، اُفت هوشیاری، اختلال حواس و کاهش حافظه، افزایش وزن بدن بدون افزایش مصرف غذا، تحمل نکردن سرما، بی نظمی عادت ماهانه و مشکلات باروری، یبوست، خشکی مو، افسردگی و اضطراب است.
خانم فرید اضافه کرد: سویا می‌تواند مانع جذب کافی دارو‌های تیروئیدی شود؛ بنابراین باید در مصرف آن‌ها احتیاط شود.
کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: از نمک‌های یُددار تصفیه شده استفاده شود؛ برای حفظ یُد موجود در غذا، باید نمک یُد دار را در زمان پایان پخت اضافه کرد.
فرید ادامه داد: استفاده از منابع غنی از آهن مانند جگر، گوشت قرمز و غلات غنی شده با آهن، به ویژه در افرادی که دارای کم خونی ناشی از فقر آهن هستند مفید است.
کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: اطمینان نسبت به تأمین مقادیر کافی ویتامین‌های C، A، E و ویتامین‌های گروه B به ویژه B ۲، B ۳ و B ۶ که برای تولید هورمون تیروئید ضروری هستند، لازم است.
وی گفت: این بیماران باید از مصرف زیاد مواد غذایی "گواتروژن" پرهیز کرده و سبزی‌ها را به صورت پخته مصرف کنند.
مواد غذایی "گواتروژن" شامل انواع کلم، شلغم، روغن گلزا یا کانولا، بادام زمینی، ارزن و سویا است.



برچسب ها : ,

تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است

نام:

نظر شما: