تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024
رئیس حوزه هنری  کهگیلویه‌وبویراحمد:

بدون توجه به اصالت و فرهنگ، جامعه به توسعه نخواهد رسید/ خیلی از کشورها به اندازه بلادشاپور دهدشت قدمت تاریخی ندارند

  • کد خبر : 29532
  • 02 اردیبهشت 1403 - 12:29
بدون توجه به اصالت و فرهنگ، جامعه به توسعه نخواهد رسید/ خیلی از کشورها به اندازه بلادشاپور دهدشت قدمت تاریخی ندارند
به همت حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد و با مشارکت مدیریت بافت تاریخی دهدشت نشست چیستی و چرایی فرهنگ و هویت عشایری با محوریت بررسی جاذبه‌های فرهنگی و اجتماعی زندگی عشایر" در بافت تاریخی این شهر برگزار شد.

رئیس حوزه هنری  کهگیلویه‌وبویراحمد هم در این نشست با تاکید بر حفظ و تقویت مولفه‌های هویتی زیست بوم استان،گفت: هیچ جامعه‌ای توسعه و رشد پایدار نیافت مگر آنکه این توسعه بر بستر هویتی و فرهنگی آن جامعه بنا شود و بدون توجه به اصالت هویتی و فرهنگی هیچ جامعه به توسعه متوازن نخواهد رسید.

شریف اسلامی افزود: امروزه اغلب کشورهای توسعه یافته در کنار رشد و توسعه به هویت و فرهنگ خود ضریب می‌دهند و در حال معرفی آن به جانعه جهانی هستند در صورتی که خیلی از این کشورها حتی به اندازه بلادشاپور دهدشت عمر ندارند.

وی بیان  کرد: امروز کشورهایی همچون کره جنوبی و ترکیه و … با تاریخ سازی از طریق سریال‌های تلویزیونی در پی نفوذ فرهنگی خود در جهان هستند.

اسلامی با اشاره به ظرفیتهای مختلف فرهنگ عشایری گفت: مسئله این نیست که جامعه به سمت روش زندگی عشایری برگردد و این اصلا نه امکان پذیر است و نه منطقی؛  بلکه تاکید براین این است که ارزشهای فرهنگی و میراث ناملموس فرهنگ عشایری که در زبان، موسیقی، آیین ها، باورها، رسوم و .. نهفته است، تکثیر و ترویج شوند.

در ادامه این برنامه علی‌سینا برقک فعال فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اهمیت فرهنگ عشایری، گفت: فرهنگ و سنت و عشایری که از گذشتگان به یادگار مانده و نسل به نسل به ما منتقل شده، باید ارج نهاده می‌شد؛ اما در زندگی شهرنشینی امروز بخش زیادی از سنت‌ها را به فراموشی سپردیم.

برقک به ارزش و اهمیت فرهنگ تعاون و همکاری در بین عشایر اشاره کرد و افزود: فرهنگ تعاون و همکاری در بین عشایر یک سنت بسیار مهم بود و به عنوان یک اصل محسوب می‌شد و هیچگونه حسادت در بین عشایر نبود و همه با هم در اجرای کارها همکاری خوبی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: همکاری‌های متناسب در بین همه ادوار عشایر وجود داشت و نسل به نسل ترویج شد، اما ای کاش می‌توانستیم این فرهنگ ها را حفظ کنیم و به نسل آینده منتقل می‌کردیم.

احمد پهلوانی رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کهگیلویه‌و‌بویراحمد هم در این ویژه برنامه، با اشاره به کاهش جمعیت عشایری، گفت: به لحاظ آماری جمعیت عشایری رو به کاهش است و تقریبآ ۲ درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شود که عوامل مختلفی مثل شرایط معیشتی و اقتصادی در این کاهش جمعیت دخیل بوده است.

پهلوانی با اشاره به اینکه رشد جمعیت شهرنشینی و مدرنیته، باعث جذابیت زندگی عشایری شده، تصریح کرد: رسومات عشایری در سرتاسر دنیا طرفداران زیادی دارد، اما متاسفانه باید بگویم هیچ نهادی وظیفه نگهداری و حفظ این فرهنگ اصیل عشایری را بر عهده نگرفته است.

یک فعال حوزه گردشگری نیز در این نشست گفت: ظرفیت فرهنگی و اجتماعی زندگی عشایری در توسعه گردشگری در این استان مغفول مانده است.

مهدی پورانصاری ضمن اشاره به تاریخچه کوچ در ایران و جهان، به تعاریف پژوهشگران در رابطه با جوامع کوچ نشین و تشریح انواع گردشگری پرداخت و به پتانسیل‌های این سبک زندگی کم نظیر برای گردشگری فرهنگی اجتماعی و تجربه گرا، اشاره کرد و گفت: گردشگری و زندگی عشایری می‌توانند تاثیر متقابل بر کیفیت همدیگر داشته باشند.

پورانصاری اظهار داشت: امروزه سبک زندگی عشایری از جذابیتهای کم نظیری برای گردشگران تجربه گرا و مردم شناسان برخوردار است که می تواند به عنوان نوعی از گردشگری، صنعت توریسم استان را متحول کند.

نایب رییس انجمن راهنمایان گردشگری استان بیان داشت: هنوز زندگی کوچ نشینی در آسیا و شمال آفریقا جاری است و کشورهای این مناطق از این ظرفیت به خوبی در توسعه صنعت گردشگری خود استفاده کرده‌اند.

وی در پایان بخشی از تجربیات خود در خصوص معرفی فرهنگ بومی برای گردشگران داخلی و خارجی را با مخاطبان این نشست به اشتراک گذاشت.

در ادامه،  اسحاق آقایی از عکاسان قوم نگار استان به بررسی عکاسی مردم نگاری در عشایر پرداخت و برخی از عکسهای ثبت شده از زندگی عشایر کهگیلویه‌وبویراحمد و قشقایی را به نمایش گذاشت.

وی گفت: عشایر از قافله مدرن شدن عقب نیفتاده‌اند و بسیاری از ایزارهای زندگی عشایر ماشینی و مدرن شده است.

همچنین صیاد خردمند از فعالان رسانه‌ای استان به مردم شناسی در فرهنگ عشایر و بررسی علت و عوامل کاهش زندگی عشایری پرداخت.

در ادامه هنرمندان عشایری همچون استاد سید محمد دژند و استاد اردوان دوست به اجرای شاهنامه خوانی و نی‌نوازی بومی پرداختند که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

لینک کوتاه : http://besharnews.ir/?p=29532

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.