تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
عملکرد اشتباه اصولگرایان و سرخوردگی درون جریانی

دولتهای هاشمی رفسنجانی و احمدینژاد دولتهای جهادی بودند/مسکن مهر احمدی نژاد نقش لوکومتیو داشت/سید باقر موسوی وهدایتخواه موفق بودند/زارعی هویت خاص سیاسی نداشت/منتظریان آمد تا دیگران نباشند/عدم اعتماد باعث اختلاف روشنفکر و اصولگریان شد/سران اصولگرایی بایدجوابگو باشند/ارزیابی نماینده در قالب کار اجرایی اشتباه مهلک است

  • کد خبر : 2076
  • 17 تیر 1399 - 11:23
دولتهای هاشمی رفسنجانی و احمدینژاد دولتهای جهادی بودند/مسکن مهر احمدی نژاد نقش لوکومتیو داشت/سید باقر موسوی وهدایتخواه موفق بودند/زارعی هویت خاص سیاسی نداشت/منتظریان آمد تا دیگران نباشند/عدم اعتماد باعث اختلاف روشنفکر و اصولگریان شد/سران اصولگرایی بایدجوابگو باشند/ارزیابی نماینده در قالب کار اجرایی اشتباه مهلک است
آقای زارعی را عملکردش رد کرده بود، ایشان دارای املاء نوشته بود و مردم راحت قضاوتش کردند، آقای بهرامی هم توان برد نداشت و نسبت به دور گذشته دیدیم رشد آنچنانی نداشت و به دلیل انتسابش به اصلاح‌طلبان که در سیاست کلان شکست خورده بودند مردم به ایشان روی خوش نشان نمی‌دادند، بنابراین پیروزی نصیب هدایتخواه یا روشنفکر بود

بشار نیوز بخش دوم مصاحبه با سید احسان عسکری

سید احسان‌عسکری دارای مدرک تحصیلی دکتری اقتصاد در گرایشات پولی و ریاضی ،استاد دانشگاه،کارشناس رسمی دادگستری،عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور، معاون و مدیرکل دفتر برنامه ریزی و امور اقتصادی استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد، معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور و یکی از کاندیداهای دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در حوزه بویراحمد و دنا که بعد از ثبت نام بدلایلی ،اعلام انصراف نمود در گفتگویی با سایت خبری تحلیلی بشار نیوز نظرات خود را پیرامون مسائل روز کشور و استان و علت انصراف از کاندیداتوری بیان داشته است ،تقدیم مخاطبین می گردد

در این بخش از مصاحبه به مسائل مربوط به اتفاقات انتخابات مجلس یازدهم اشاره گشته است

بشارنیوز: کدام یک از دولت‌های بعد از انقلاب در عرصه اقتصادی عملکرد موفق‌تری داشته است؟

عسکری: اظهارنظر در این باره مستلزم بررسی و کارشناسی است؛ به نظر بنده همه دولت‌ها دچار اشکال بودند چرا که همه در بستر نظام سرمایه‌داری حرکت کردند. توجه کنید در دوره مرحوم رفسنجانی یک سری تحولات اقتصادی بنا به شرایط حاکم و پسا جنگ و روحیه انقلابی موجود در جامعه اتفاق افتاد و نمی‌توانیم منکر باشیم، اما در دوره احمدی‌نژاد ایران کارگاه تولیدی شد، به تنهایی مسکن مهر در دولت احمدی‌نژاد توانست صنایع پیشرو را فعال کند، صنایع پیشرو باعث شدند که چندین بخش تولیدی و صنعت فعال شدند.
مسکن مهر نقش یک لوکوموتیو را در کشور ایفا کرد، پروژه‌هایی که در دوران احمدی‌نژاد ایجاد شد ده برابر دولت حال است.
متأسفانه با واگذاری صنایع و کارخانه‌ها به بخش خصوصی و خصوصی‌سازی در برخی از موارد با مشکلات عدیده‌ای روبرو شدیم، در خصوصی‌سازی نیشکر هفت تپه، هپکوی اراک و حتی کارخانه قند یاسوج آنچه عاید رونق و توسعه و اشتغال شد ناامیدی و انبوهی از صنایع تعطیل و نیمه تعطیل بوده است.

بشارنیوز: اما آماری که در استان ما دولت تدبیر و امید می‌دهند حاکی از رشد چند برابر نسبت به دولت قبل است؟

عسکری: متأسفانه چیزی که در دولت‌های مختلف با آن مواجه بوده‌ایم آمارهای شعارگونه است، کسانی که چنین ادعایی دارند بیایند مصداق ارائه بدهند، بنده حاضرم در یک بازدید میدانی با استاندار و مقامات استانی مسئول در دولت تدبیر و امید چنین ادعایی را ثابت کنم؛ بنده مصداقی صحبت می‌کنم.

بشارنیوز: به نظر شما کدام محور می‌تواند برای استان ما توسعه ایجاد کند؟
عسکری: استان ما به عنوان یک استان چهار فصل شناخته می‌شود، ما باید متناسب با مقتضیات تصمیم‌گیری کنیم، بنده معتقدم که نسخه توسعه را باید برای استان، شهرستانی تعریف کنیم.
به فرض در شهرستان‌های بویراحمد و دنا به دلیل برخوردار بودن از آب هوای مطبوع و خنک می‌توانیم با ایجاد بسترها و زیرساخت‌های مناسب در صنعت گردشگری، در حوزه گچساران و باشت با توجه به نعمت نفت و گاز صنایع وابسته به این مقوله را فعال نماییم و در شهرستان‌های کهگیلویه با توجه به برخورداری از دشت‌های وسیع با تامین منابع آبی مناسب از سد‌های مجاور، حوزه کشاورزی را فعال کنیم.
ما برای موفقیت در این برنامه‌ها باید پرداخت تسهیلات را نیز خاص و ویژه کنیم، مثلاً در حوزه بویراحمد و دنا تسهیلات دولتی را صرفاً به صنعت گردشگری و در سایر حوزه‌ها نیز با توجه به پتانسیل‌ها پرداخت شود.
علاوه بر این باید سعی نماییم که کارهای گروهی را فعال کنیم و با در کنار هم قرار دادن توان‌های جمعی، اعم از اندیشه و سرمایه از اخذ تسهیلات بانکی عبور کنیم و در این زمینه بخش‌های مالی، برنامه‌ریزی و حقوقی را فعال کنیم.

بشارنیوز: بدون تعارف موفق‌ترین نماینده بویراحمد دنا چه کسی بوده؟

عسکری:اگر موفقیت را نفوذ بدانیم دوره آقای هدایتخواه موفق‌ترین دوره بوده است، چرا که آقای هدایتخواه در حوزه اجرا ورود نمی‌کرد، ایشان در کمیسیون فرهنگی عملکرد مثبتی داشت، بنده در طول چهار سال مدیر کلی در استانداری، ایشان برای یک بار در اتاق بنده وارد نشد. ایشان در مباحث قانون‌گذاری، تسلط بر قانون و در تصویب قوانین مسلط بودند. در دوره چهل ساله بعد از انقلاب در حوزه بویراحمد و دنا در جناح چپ سیدباقر موسوی و در جناح راست آقای هدایتخواه نمایندگان موفقی بودند.

بشارنیوز: دلیل عدم موفقیت احزاب در چند سال اخیر در بویراحمد و دنا را در چه می‌بینید؟

عسکری: به طور کلی مردم انتظار عملکرد دارند، حال چه نماینده از حزب‌ها باشد و چه بدون حمایت حزبی به مجلس ورود کرده باشد. متأسفانه یک رویه‌ی معیوب و اشتباهی مرسوم شده است و خلاف اصل تفکیک قوا، جایگاه نمایندگی فراموش شده است و نماینده در مجلس طوری صحبت می‌کند که با استاندار اشتباه گرفته می‌شود. ارزیابی حوزه اجرایی از طریق نماینده یک خطای راهبری مهلک می‌باشد، خطایی که جامعه ما در آن گرفتار شده است.
ما تا زمانی که حرفه‌ای رفتار نکنیم هرگز شاهد رشد و توسعه دلخواه نخواهیم بود، کارهای عمرانی و اجرایی مطالبات مردم از قوه مجریه و دولت است، در صورتی که رویه خلاف واقع است؛ مخصوصاً در استان ما و مردم چنین مطالباتی را از نماینده مجلس دارند.

بشارنیوز: چه کسانی این انتظار نامتعارف را برای مردم ایجاد کرده‌اند؟

عسکری: نمایندگان و خواص مردم باعث ایجاد چنین توقع و انتظاری از نماینده شده‌اند.
استاندار براحتی در چنین وضعیتی از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کند و چنین وضعیتی دلخواه استانداران است.
متأسفانه نمایندگان با ایجاد چنین توقعاتی دچار توهم قدرت می‌شوند. نمایندگان وقتی ادارات را به ستادهای انتخاباتی می‌کنند باید شاهد چنین معضلاتی باشیم.
ما کمتر دیدیم که کسی از استاندار و سازمان مدیریت مطالبه فقر زیلایی و بیکاری و گرانی و…را داشته باشد و همواره این بار به اشتباه بر دوش نمایندگان بوده است.
آیا کسی تا حالا از استاندار سوال کرده چرا مدیران را نمایندگان انتخاب می‌کنند؟
مگر وظیفه نماینده انتخاب مدیر و معاون است؟
ابتدا باید خود مجلس اصلاح شود. هیچ کجا فسادی اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه مجلس و نماینده‌ای در آن نقش داشته باشد.
وقتی که ناظر عالی دولت که مجلس شورای اسلامی است ونماینده به عنوان ناظر دولت سهم نظارت خود را با دولت در تخصیص بودجه و یا مسائل دیگر معامله می‌کند، ما چگونه انتظار پویایی و شکوفایی و تغییر داشته باشیم؟

بشارنیوز: تحلیل شما درباره دوران نمایندگی زارعی چیست؟

عسکری: زارعی فاقد هویت سیاسی خاصی بود، مدل زارعی استفاده از رانت دولت بود، فرق ندارد دولت چپ باشد یا راست يا احمدی‌نژادی باشد یا روحانی؛ مطابق با سهم خواهی‌اش حرکت می‌کرد، همانطور که در جریان سقوط هواپیما در دنا بیش از هر نماینده با وزیر راه مَچ شد. تغییر رفتار در انتخابات ریاست جمهوری از طرف زارعی نشانگر عدم رویکرد خاص ایشان است.

بشارنیوز: شما در مقطعی در انتخابات مجلس یازدهم از نامزدهای جبهه‌ی ائتلاف اصولگرایان در بویراحمد و دنا بودید، درباره عدم حضورتان توضیح می‌دهید؟

عسکری: تا روز ۱۶ آذر که آخرین روز ثبت‌نام بود اسمی از آقای منتظریان نبود. بنده، آقای دهرابپور و آقای امامی نامزد بودیم و قریب ده جلسه داشتیم؛ بنده نمی‌دانستم که ایشان از تیم انتخاب کننده هستند، ناظر هستند یا همراه با کسی هستند، بعد از برگزاری یک جلسه متوجه شدیم که آقای منتظریان نیز از گزینه‌ها و اتفاقاً گزینه‌ی نهایی هستند.
بعد متوجه شدیم که خروجی جریان بعد از هفت ماه تلاش و فعالیت کسی است که یک جلسه در این مدت حضور نداشته‌اند و حضور شخصی به عنوان کاندید نهایی که به مدت ده سال در استان حضور نداشته نشانگر برنامه‌های پشت پرده بود، در هرصورت ما نتوانستیم از مکانیزم‌های پشت پرده عبور کنیم، از ابتدا شکست آقای منتظریان پیش‌بینی می‌شد.
آقای منتظریان در زمان استانداری سید مسعود حسینی معاونت سیاسی امنیتی استانداری بود و بعد از آن به شغل سابق خود در سازمان اطلاعات بازگشت و مردم و جامعه شناخت درستی از ایشان نداشتند.

بشارنیوز: پیش‌بینی شما از اینکه اگر به عنوان نامزد نهایی معرفی می‌شدید چه بود؟

عسکری: بنده اگر کاندید تشکیلات بودم یا پیروز بودم و یا با اختلاف آرا ۲تا۳ هزار رایی از آقای روشنفکر بودم و این را باتوجه به مناسبات و تجربه و سوابق کاری و ارتباطات عرض می‌کنم.

بشارنیوز: آینده جریان اصولگرایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
عسکری: جریان اصولگرا در انتخابات گذشته متحمل سومین شکست شد، جریانی که بعد از این مدت نتوانست نیرویی را برای موفقیت معرفی کند. سرخوردگی‌های درونی را با خود همراه نموده است، لذا برای بدنه این تشکیلات سوالات زیادی مطرح است، اینکه چرا ما یک انتخابات صد درصد پیروز را به یک انتخابات شکست خورده تبدیل می‌کنیم؟
کسانی که در تشکیلات اصولگرایی حضور دارند و مرجع تصمیم‌گیری هستند باید جوابگوی وضعیت فعلی باشند، آقای روشنفکر قابلیت‌هایی داشت که جریان اصولگرایی می‌توانست ایشان را جذب کند، ثانیاٌ اگر مبنا بر عدم جذب ایشان بود باید یک نیروی قوی را حمایت می‌کردند که توان پیروزی داشته باشد، اما آنچه دیدیم صرفاً برنامه‌ای بود برای این که دیگران نباشند؛ لذا کسانی که امروز داعیه رهبری این جریان را دارند باید هوشمندانه عمل کنند. در انتخاب آقایان فرخیانی و منتظریان ما هوشمندی خاصی را ندیدیم.

بشارنیوز: در صورت ورود آقایان روشنفکر و هدایتخواه با هم به انتخابات ۹۸، چه نتیجه‌ای رقم می‌خورد؟

عسکری: آقای زارعی را عملکردش رد کرده بود، ایشان دارای املاء نوشته بود و مردم راحت قضاوتش کردند، آقای بهرامی هم توان برد نداشت و نسبت به دور گذشته دیدیم رشد آنچنانی نداشت و به دلیل انتسابش به اصلاح‌طلبان که در سیاست کلان شکست خورده بودند مردم به ایشان روی خوش نشان نمی‌دادند، بنابراین پیروزی نصیب هدایتخواه یا روشنفکر بود.

بشارنیوز: به عنوان سوال آخر، اختلاف آقای روشنفکر و جریان اصولگرایی در چه بود؟

عسکری: اختلاف به نوعی به عدم اعتماد طرفین بر می‌گشت؛ آقای روشنفکر خود را برخوردار از یک سبد بالای سی و پنج هزار رای می‌دانست و تلاش‌های چهار ساله‌ی خود را نیز در کنار این سبد رای، دلیل حتمی موفقیت می‌دانست و معتقد بود که اگر جریان دنبال یک نامزد برای کسب پیروزی است، ایشان توانایی آنرا دارد. تشکیلات اصولگرایی مدعیانی در درون خود داشت که عده‌ای خواستار حذف روشنفکر و عده‌ای خواستار بودن ایشان طی یک فرایند خاص بودند. آقای روشنفکر به دلیل عدم اعتماد فرآیند را نپذیرفت و حرکت زیرکانه‌ای بود و در این نقطه عدم انطباق، سلیقه و تفکر شکل گرفت. بنده معتقد به ائتلاف بودم و در هفت جلسه که بنده به عنوان دبیر جلسات حضور داشتم تلاش ما بر این بود که این ائتلاف شکل گیرد که متأسفانه نتیجه نداد و در نهایت به دلیل عدم معرفی نیروی جاذب و کارآمد و عدم هماهنگی از طرف اصولگریان، آرا به سمت آقای روشنفکر رفت و ایشان پیروز رقابت شد

لینک کوتاه : http://besharnews.ir/?p=2076

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 14در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 12
  1. مصاحبه شفاف و صریحی بود،معلومه جناب عسکری انسان صادق و شفافی هستند،کسانی که در بیان دیدگاه خود صراحت بیان دارند و دم از محافظه کاری نمی زنند انسانهای آزاده ای هستند

  2. درود بر دکتر عسکری، انسان صادق، فهیم و باشخصیت.

  3. تا زمانیکه اصولگرایان صلاح و مصلحت خود را به دست عده ای افراطی و تندرو بگذارند و جز حلقه منحصره خود کسی را نبینند و بر نیروهای جوان چشم بپوشند شکست بر آنها تحمیل خواهد شد

  4. در صداقت و شفافیت جناب عسکری شکی نیست اما یک سوال آقای عسکری اگه واقعاً اعتقاد به ائتلاف داشتند چرا خودشون به عنوان نامزد ثبت نام کردند

  5. مردم دیگه مردم سال های شصت و هفتاد نیستند که با حرفهای قشنگ قشنگ فریب بخورند،مردم امروز در پرتو حضور تکنولوژی و رسانه آگاهی به مسائل روز هستند،امروز هرکسی حرفی بزنه و شعاری بده به مدد اطلاع رسانی هزاران رسانه در ذهن مردم ثبت و ضبط میشه و خوشبختانه قضاوت افراد راحت تره

  6. بر کسی پوشیده نیست که تمام تحرکات در جبهه اصولگرایی جهت دور کرد استاد هدایت خواه از صحنه بود،غافل از اینکه استاد هدایت خواه اندیشه اش ساری و به یادگار مانده و قابل حذف نیست

  7. اگه هدایتخواه هم می اومد روشنفکر پیروز بود شک نکنید،مردم دیگه از حزب بازی و سیاسی کاری خسته شدند

  8. بنده از شاگردان دکتر عسکری بودم انسانی بسیار شریف و دوست داشتنی،صریح و رک،انصافاً دکتر عسکری یکی از نخبگان شایسته استان و حتی کشور هستند،مغز متفکر اقتصاد هستند وبسیار معتقد و محجوب
    برایشان آرزوی توفیق دارم

  9. عسکری کیه اولین بار اسمش رو میشنوم،مگه بجز بهرامی،روشنفکر،منتظزیان و زارع کاندید دیگه ای هم بود؟

  10. روشنفکر شانس بزرگی آورد،هدایتخواه را اصولگرایان زیاده خواه فراری دادند،افراطیون حریص دو دستی یه پیروزی حتمی را تبدیل به شکست کردند و مجلس را دو دستی تقدیم روشنفکر کردند،گزچه جوجه ها را آخر پاییز میشمارند و شک ندارم روشنفکر به سرنوشت زارعی دچار میشود

  11. خیالت راحت که دیگه مردم دیگه آگاه شدن و فریب وعده و عیدهای سیاسیون شناخته شده رو نمیخورن،اگه قرار بود اینطور باشه بقول دکتر عسکری سه شکست را نمیخوردند

  12. سلام،اتفاقا بهترین گزینه اصولگرایان منتظریان بود ایشون تو ۳۴ روز ، سی هفت هزار رای اورد و اینده ای خوبی دارند با توجه با اینکه ایشون گمنام بود، عسکری ۵۰۰ رای نداره ،کسی که تعریف خودش رو میده انتظار بیشتر از این ازش نداشته باشین، خیلی ها از این حرفهای مفت زدند مردم خودشون اگاهند اگه گزینه خوبی بودی هدایتخواه انتخابت میکرد پس خواهشن سباست رو خراب نکنید مردم رو به همه چیز بد بین کردین، برنده اصولگرایان یا هدایتخواه و یا منتظریان، خواهشن خودتون رو قاطی اصولگرایان نکنید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.