تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان:

شورای نگهبان بر اساس توصیه‌ و نامه‌ کار نمی‌کند/ نگاه ما به اشخاص، جناح و وابستگی جریانات سیاسی آنها نبود

  • کد خبر : 26249
  • 20 دی 1402 - 9:51
شورای نگهبان بر اساس توصیه‌ و نامه‌ کار نمی‌کند/ نگاه ما به اشخاص، جناح و وابستگی جریانات سیاسی آنها نبود
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات کهگیلویه‌و‌بویراحمد گفت: شورای نگهبان دقیقاً مطابق با قانون انتخابات فرایند بررسی صلاحیت افراد را انجام داده و در این فرایند، به هیچ عنوان نگاه ما به اشخاص و یا جناح و وابستگی جریانات سیاسی آنها نبود.

مهدی جوکار  تصریح کرد: متاسفانه در روزهای اخیر شاهد مطالبی هستیم و یا می‌شنویم که نشان می‌دهد کمترین آگاهی نسبت به قانون از سوی برخی افراد و جریانات وجود دارد و به جامعه القا می‌شود.

جوکار عنوان کرد: مردم با شور و شعف خاصی فرایند انتخابات را دنبال و از داوطلبین مورد نظر خود حمایت می‌کنند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات کهگیلویه‌و‌بویراحمد خاطرنشان کرد: در این خصوص نیز باید قانون فصل‌الخطاب برای نامزدها و مردم قرار گیرد.

جوکار بیان کرد: اگر از قانون بگوئیم دیگر برچسب زنی، تهمت و ایجاد فشار و القاهای ناجوانمردانه و بعضی از مطالب برچیده می شود.

وی افزود: علی‌رغم توصیه های فراوان به جریانات سیاسی، اندیشمندان حوزه انتخابات و داوطلبان، آنها قانون را مطالعه نکرده و گاه با نا آگاهی‌ از قانون باعث شدند تا جامعه نسبت به شورای نگهبان دید منفی پیدا کند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات تصریح کرد: نهاد پراهمیتی داریم به نام شورای نگهبان که صیانت از اسلامیت و شریعت در کنار جمهوریت را بر عهده دارد.

جوکار اضافه کرد: در فلسفه انتخابات دو مطلب مهم کمک به اجرای انتخابات و بررسی صلاحیت داوطلبان را داریم که می‌خواهند در مجلس قانونگذاری کرده و در قوه مقننه خدمت کنند.

وی گفت: در فلسفه وجودی شورای نگهبان به اهمیت وجودی آن باید دقت زیادی کرد اتهاماتی به شورای نگهبان وارد می‌کنند، درست است که به بهانه انتخابات بوده و نامزد مورد نظر آنها عدم تایید خورده، اما هجمه‌ها تنها در حوزه انتخابات نیست.

جوکار بیان کرد: اگر ما شورای نگهبان را خدشه‌دار کنیم کار تطبیق قوانین با شرع و تفسیر قوانین نیز زیر سوال می‌رود و لذا دوراندیشی امام راحل و رهبر انقلاب را نسبت به جایگاه و ساختار شورای نگهبان دقت کنید.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان  اظهار کرد: چرا برخی از اعضای اصلی شورای نگهبان از سوی آمریکا تحریم هستند و این همه حجم از سوی جریانات ضد انقلاب به شورای نگهبان وارد شده پس مشخص است که شورای نگهبان کار خود را درست انجام می‌دهد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان تصریح کرد: در راستای فرایند بررسی صلاحیت داوطلبان چیزی به نام جناحی و یا سفارشی و سلیقه‌ای وجود ندارد و شورای نگهبان تنها بر اساس قانون به کار خود را انجام می‌دهد.

جوکار ادامه داد: اگر شخصی تایید و یا رد شد اینکه اشخاص یا جناحی بر روی نظر شورای نگهبان تاثیرگذار بوده‌اند یک حرف نادرست و ظلم ناروا بر شورای نگهبان است.

وی گفت: برخی افراد شاید بخواهند رقبای خود را از صحنه انتخابات پس زده یا موجبات ریزش آرای رقبا را با این گونه الحاقات نادرست فراهم کنند.

جوکار تصریح کرد: شورای نگهبان دقیقاً مطابق با قانون انتخابات فرایند بررسی صلاحیت افراد را یک به یک انجام داده، در استان ما منطبق با قانون انتخابات ۱۷۲ پرونده بررسی کردیم و در این فرایند بررسی به هیچ عنوان نگاه ما به اشخاص و یا جناح و وابستگی جریانات سیاسی آنها نبود و تنها قانون برای آنها اعمال شده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات تصریح کرد: صلاحیت داوطلبین هر دوره در همان دوره بررسی می‌شود برخی‌ها تصور می‌کنند کسی که دوره قبل تایید شد دیگر تمام است اما اسناد جدیدی ممکن است برای افراد ایجاد شود.

وی گفت: دیگری رعایت اصل محرمانگی پرونده داوطلبین است ما به حکم قانون و شرع مجوزاتی برای بازگو کردن صفحات پرونده افراد نداریم نمی‌توانیم مستندات آنها را برای دیگران بازگو کنیم، به همین راحتی نیست.

وی گفت: مردم در فضای ذهنی خاص خود داوطلب را تحلیل کرده و تایید یا رد می‌کنند اما شورای نگهبان بر اساس قانون انتخابات این کار را انجام می‌دهد‌.

جوکار بیان کرد: کسی که عدم تایید می‌خورد به او دلیل آن را اعلام می‌کنند نباید سکوت کند و طرفداران وی شروع به ایجاد تصورات غلط در جامعه کنند و به شورای نگهبان و رقبا تهمت بزنند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات  کهگیلویه‌وبویراحمد خاطرنشان کرد: داوطلبان خودشان مردم را قانع کنند و اگر شورای نگهبان صلاح ببیند دلیل عدم تایید را بازگو خواهد کرد این را افرادی که پشت رعایت اخلاقی شورای نگهبان خود را پنهان می‌کنند خوب بدانند و برای طرفدارانشان مظلوم‌نمایی نکنند.

وی گفت: بررسی‌ها صلاحیت‌ها بر اساس محتویات پرونده و استعلامات از مراجع گرفته می‌شود و صلاحیت فرد تشخیص داده می‌شود.

جوکار ادامه داد: برخی افراد می‌گویند ما کاری به استان نداریم و در تهران مشکل را حل می‌کنیم که این حرف نیز غلط است در استان پرونده شخص تدوین می‌شود و در مرکز نتیجه نهایی آن نیز اعلام می‌گردد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد  گفت: در خصوص صلاحیت نمایندگان فعلی و ادوار علاوه بر ما و شورای مرکزی یک کارگروه ویژه در تهران نیز برای تایید یا رد صلاحیت نمایندگان فعلی و نمایندگان ادوار همکاری می‌کنند و نظرات به هیئت مرکزی اعلام می‌شود.

وی در ادامه در خصوص اینکه آیا ممکن است برخی از افراد تا پایان اعلام قطعی نتایج در ۱۹ بهمن ماه رد صلاحیت شوند گفت: اگر اسناد جدیدی به دست شورای نگهبان برسد که آن اسناد اثرگذار باشد ممکن است چنین شود.

وی در پاسخ به سوالی که آیا مراجعه کردن برخی از داوطلبانی که رد صلاحیت شدند به دفاتر نماینده ولی فقیه و یا سپاه ممکن است که در تایید صلاحیت آنها نقش داشته باشد گفت: آنها می‌توانند به این افراد محترم و مراجع مختلف مراجعه کنند اشکالی هم وجود ندارد و جزئی از انتخابات است اما شورای نگهبان حرمت‌ها را نگه می‌دارد ولی بر اساس توصیه‌ها و نامه‌ها کار انجام نمی‌دهد و ساحت خود را آلوده به شبهات نمی‌کند.

جوکار در خصوص اینکه بعضی‌ها در مورد تایید صلاحیت افرادی در حوزه‌های مختلف مثلاً در گچساران موضوعاتی را مورد اشاره قرار می‌دهند، بیان کرد: ما تنها بر اساس اسناد و مدارک عمل می‌کنیم اینکه فلانی در کشور ترکیه همسر دیگری اختیار کرده باشد ثبت احوال چنین می‌گوید که یک همسر بیشتر ندارد و همچنین در مورد اختیار کردن همسر شورای نگهبان وارد چنین موضوعاتی نمی‌شود و جرم هم نیست.

وی گفت: همچنین قانون به ما نگفته که نماینده فعالیت اقتصادی نداشته باشد یا در وزارت نفت استخدام نشود این چیزها برای رد صلاحیت به عنوان سند مد نظر قرار نمی‌گیرد.

لینک کوتاه : http://besharnews.ir/?p=26249

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.