تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024

سایت بازیافت زباله دشتروم از سرقت طرح تا آسیبها بر زندگی مردم+فیلم

  • کد خبر : 4606
  • 06 مهر 1399 - 15:18
سایت بازیافت زباله دشتروم از سرقت طرح تا آسیبها بر زندگی مردم+فیلم
مطابق استانداردها چنین طرح هایی باید در فاصله بیش از 25 کیلومتر از شهر و خارج از محدوده گسترش ساخت و ساز شهری ایجاد شود، اما اگر توجه کنیم طرح بازیافت زباله در دو پشته دشتروم علاوه بر قرار گرفتن در مسیر گسترش شهری و فاصله غیر استاندارد، بر مکانی دارای ارتفاع در حال احداث است که با وزش باد آلودگی های ناشی از فعالیت طرح بر سلامت شهروندادن و مردم تاثیرخواهد گذاشت.

بشار نیوز گفتگو با محسن تیربند کارشناس محیط زیست و مدرس دانشگاه// طرح سایت باز یافت زباله سالهاست که در شهر یاسوج به یکی از دغدغه های مهم مسئولان تبدیل شده است و تلاشهای زیادی از طرف شهرداری یاسوج در ادوار مختلف صورت گرفته است تا این طرح به سرانجام برسد.

از همان ابتدا که کلنگ ایجاد این طرح در منطقه دوپشته دشتروم بویراحمد به زمین خورد، اعتراضات متفاوتی نسبت به آن در رسانه ها از طرف مردم منطقه و کارشناسان محیط زیست مطرح گردید.

اما اینبار نوع اعتراض به این طرح کمی متفاوت تر از گذشته است، اعتراضی که فرد معترض معتقد است طرح را شهرداری یاسوج از ایده وی کپی برداری کرده است و به نوعی طرح به سرقت رفته است.

پایگاه خبری تحلیلی بشار نیوز پای درد دل فرد معترض نشسته است و آنچه در ادامه می خوانید شرح مختصری از داستان این فرد است.

وی به خبرنگار بشار نیوز گفت: طرحی را در سال ۸۸ و ۸۹ با هدف کنترل بهداشت و سلامت عمومی مردم و شهروندادن و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی نوشتم و در سال ۹۰ جواز تاسیس آن صادر گردید.

وی افزود: طرح را به استانداری کهگیلویه و بویراحمد ارائه دادم و مورد استقبال قرار گرفت و توانستم طرح را به مجموع طرح های اقتصاد مقاومتی سپاه پاسداران اضافه کنم و در حضور جمعی از حوزه های زیربط با اکثریت آرا پذیرفته شد.

محسن تیربند میگوید: این طرح قریب به ۹ سال بخاطر ضعف سیستم مدیریتی و سیاست های نادرست حاکم بر دستگاه های اجرایی  به طول انجامید.

وی از اینکه طرح در استان در حال اجرا هست ابراز خرسندی می کند، چرا که این طرح می تواند کمک شایانی به حفظ محیط زیست در استان چهار فصل و پایتخت طبیعت کشور بکند، اما جای تعجب است با تمام تلاشهای صورت گرفته برای این طرح بدون کمک و حمایت نهاد خاص و صرفاً با هزینه شخصی چرا هیچ توجهی و اهمیتی به وی داده نشده است؟

تیربند معتقد است از تمام پیشنهاداتش برای ایجاد طرح که در اختیار شهرداری بوده استفاده شده و این کار در کمال تعجب به نام شهرداری تمام شده است.

وی در ادامه با نقد بر مکان اجرای طرح گفت: مکان مورد استفاده برای طرح بازیافت زباله از شرایط استاندارد برخوردار نیست و اجرای این طرح آسیب های جدی به مرور زمان متوجه منطقه خواهد کرد.

محسن تیربند در ادامه از عدم استفاده از استعدادهای بومی در اجرای این طرح و طرحهای دیگر گلایه منداست و تصریح میکند که همین بی مهری ها و بی توجهی ها باعث بی انگیزه شدن نخبگان به ادامه فعالیت و تولید ایده ناب و مناسب است.

وی گفت: طرح مدیریت پسماند بنابر استانداردهای تعریف شده باید در سال۹۲ در مراکز استانها و در سال ۹۴ برای کلیه شهرها و روستاها اجرا می شد، که متاسفانه با توجه به تمام شرایط که برای ایجاد این طرح از جواز تاسیس، تخصص، طرح توجیهی و حتی سرمایه گذار  فراهم بود، در عین بی مهری و سیاسی کاری این طرح هنوزبه سرانجام نرسده است.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۰ با هزینه شخصی سازنده دستگاه های مربوط به مدیریت پسماند را از کشور کره جنوبی به شهر یاسوج دعوت نمودم و به مدت یک هفته در یاسوج طرح را بررسی کردیم و وی برای انجام کار و تهیه تجهیزات اعلام آمادگی نمود.

تیربند ادامه داد: در اوایل مردم منطقه دشتروم نسبت به ایجاد طرح معترض بودند که شهرداری یاسوج با استخدام افراد بومی در این سایت مردم را راضی نگه داشته اما به مرور زمان مردم متوجه آسیب ها خواهند شد.

تیربند که خود دارای مدرک کارشناسی ارشد محیط زیست و مدرس دانشگاه های استان است، نفوذ شیرآبه تولیدی از سایت زباله به سفره های آب زیرزمینی سد شاه قاسم، آب شرب منطقه دشتروم، کشتارگاه یاسوج و ایجاد آلایندگی در پی سوختن زباله با توجه به وزش باد غالب جنوبی به شهر یاسوج و نزدیک بودن مکان طرح به شهر را از خطرات عمده سایت بازیافت زباله در دشتروم می داند.

وی گفت: مطابق استانداردها چنین طرح هایی باید در فاصله بیش از ۲۵ کیلومتر از شهر و خارج از محدوده گسترش ساخت و ساز شهری ایجاد شود، اما اگر توجه کنیم طرح بازیافت زباله در دو پشته دشتروم علاوه بر قرار گرفتن در مسیر گسترش شهری و فاصله غیر استاندارد، بر مکانی دارای ارتفاع در حال احداث است که با وزش باد آلودگی های ناشی از فعالیت طرح بر سلامت شهروندادن و مردم تاثیرخواهد گذاشت.

وی در پایان به تاثیر این طرح بر اکوسیستم و زندگی حیات وحش اشاره کرد و افزود: طرح در منطقه قُرق اجرا شده است و طبیعتاً جانواران و پرندگان برای تغذیه از زباله های طرح استفاده خواهند کرد و این امر زندگی و ادامه حیات جانواران را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

 

 

لینک کوتاه : http://besharnews.ir/?p=4606

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. سلام
    هنوز هم قهرمانی ایده ات رشد کرد بگزار خودت بسوزی زیرا اندیشه می ماند نه جسم وپست مقام ….

  2. ضمن تشکر از تهیه گزارش به اطلاع میرساند طرح مکانیابی پسماند شهر یاسوج در سال ۸۸و ۸۹ توسط یک شرکت مشاور در تهران در حوزه دفتر امور شهری با مطالعات بسیار عمیق صورت گرفت و به تصویب رسید ، که سه مکان جهت دپوی زباله در اطراف شهر یاسوج مکانیابی گردید که بر حسب اتفاق باتوجه به مطالعات زمین شناسی ، جهت وزش باد، شیب منطقه ، و… این منطقه اولویت اول بود و کاش این دوست عزیز می فرمود پیشنهاد ایشان چه مکانی بهتر از این مکان بود و متاسفانه طرح های سرمایه گذاری پسماند در کشور ما درست جواب نداده تا حالا راهکار چی هست

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.